BOUWEN & BEGELEIDEN
Een slimmere manier van leren ondersteunt persoonlijke en organisatorische transformatie
Het lijkt erop dat werken en leren twee afzonderlijke werelden zijn geworden. Conferentieoorden en trainingscentra zitten vol met mensen die ver van hun werkplek iets gaan leren dat in hun werk moeten toepassen. De neurowetenschappen laten ons inmiddels zien dat we buiten onze werkplek prima nieuwe inzichten kunnen opdoen, maar dat we ons handelingsrepertoire in ons werk te ontwikkelen hebben.Historisch gezien is deze tweedeling tussen leren en presteren nog vreemder, laat staan niet erg vruchtbaar. Zelfs Michelangelo, geprezen als een natuurlijk talent bij zijn eerste meesterwerk, was acht jaar lid van een gilde geweest. Leren, onderwijzen, werken en presteren. Niet gescheiden, maar geïntegreerd: gefuseerd, samengevoegd.
Ik heb me in mijn loopbaan gewijd aan het ontwerpen, bouwen en leveren van innovatieve leeroplossingen die leren en werken samenbrengen. Deels door technologie, deels door te leren in de context van het werk. De resultaten die dergelijke geïntegreerde programma's behalen zijn verbluffend. Ik laat twee klanten de revue passeren. Tempo-Team heeft miljoenen kunnen verdienen en besparen door hun jonge potentials uit te dagen om de organisatie te helpen ontwikkelen als onderdeel van hun talentprogramma. En bij Klene hebben de technische teamleiders van voortdurende verbetering de ruggengraat van hun leiderschapsontwikkeling gemaakt. Zo werden onderhoudsplannen opgesteld, werden verbetertrajecten op inpaklijnen uitgevoerd (waardoor de WCM-scores met 10-15% verbeterden) en verminderde de tijdsinvestering van de teamleiders aan de werkplanning van hun verpakafdeling.
Mijn portfolio van producten en diensten omvat onder andere:
-
co-creëren van ervaringsnavigatie;
-
kwalitatief en kwantitatief onderzoek verrichten;
-
leeroplossingen ontwerpen op basis van de (neuro) wetenschap van leren: blended, online, werkplek en mobiel;
-
leren plaats laten vinden in de context van prestaties;
-
ambachtelijke leerprogramma's ontwikkelen voor potentieel; leiderschap; talent; verkoop; ontwikkeling van vaardigheden en specialisten;
-
ontwikkelen van micro-learning en prestatieondersteuning om de leereffectiviteit te maximaliseren en de leerinspanning tijdens het werk te minimaliseren;
-
faciliteren van intervisie en actieleren;
-
'blended'academies bouwen en begeleiden met een sterke focus op gepersonaliseerd en eigen tempo leren; collegiaal en actieleren.